Pages

Subscribe:

Perhatian

Maklumat di sini di ambil kebanyakkannya daripada website berkaitan dengan emas. Kebanyakan maklumat di edit dengan menggunakan google translate. Sekiranya terdapat banyak kesalahan ejaan, harap dimaafkan. Terima kasih...

Isnin, 31 Oktober 2011

Emas jatuh dengan pengukuhan US dollar: campur tangan Bank of Japan (BOJ) - Google translate

(Reuters) - Gold jatuh oleh lebih daripada 1 peratus pada hari Isnin, berikutan prestasi terbaik mingguan pada bulan, selepas campur tangan Jepun dalam pasaran mata wang mencetuskan permintaan yang mendadak di dalam dolar, yang telah mendapat manfaat daripada kebimbangan yang berterusan mengenai zon euro.

Jepun campur tangan secara unilateral dalam pasaran pertukaran asing pada hari Isnin untuk membendung kekuatan yen, menghantar dolar up lebih daripada 1 peratus berbanding sekumpulan mata wang.

Mata wang AS yang lebih kukuh menjadikan komoditi denominasi dolar lebih mahal untuk pembeli bukan AS, mendorong ke bawah harga minyak perak, tembaga dan mentah.

Minggu ini juga dikuasai oleh data utama AS, termasuk pekerjaan bulanan dan beberapa langkah pengilangan, bersama-sama dengan aktiviti kilang Cina, yang juga memelihara pelabur berhati-hati.

Emas Spot turun sebanyak 1.1 peratus pada $ 1,720.20 auns 1100 GMT, mempunyai meningkat 6.0 peratus minggu lepas dan ditetapkan untuk satu kenaikan 5,8 peratus bulan ini, berikutan slaid yang berhampiran-11 peratus yang dilihat pada bulan September, apabila harga melanda satu rekod $ 1,920.30.

"Saya tidak membeli cerita minggu lepas dagangan emas seperti syurga selamat lagi. Tetapi emas sering berdagang dalam selaras dengan komoditi lain. Dengan (pelonggaran kuantitatif) dan inflasi dan orang-orang jenis perkara yang jelas menyokong harga kedua-dua, "kata penganalisis Mitsubishi Matthew Turner.

"Minggu ini, semua data ekonomi dan mesyuarat dasar bank pusat. Tiada perasaan sebenar arah, kecuali hakikat bahawa ia adalah perdagangan seperti aset risiko."

Rizab Persekutuan AS dan Bank Pusat Eropah bertemu minggu ini untuk membincangkan dasar monetari.

Hubungan antara emas dan pasaran ekuiti Eropah. STOXX meningkat ke paras tertinggi dalam pelbagai bulan hampir 50 peratus, bermakna emas adalah lebih cenderung untuk bergerak seiring dengan saham, manakala korelasi negatif emas kepada dolar mengukuh kepada -40 peratus pada hari Isnin dari sekitar peratus -30 minggu lepas.

"Spike besar dalam dolar mendesak harga emas," kata Ong Yi Ling, seorang penganalisis di Hadapan Phillip. "Tetapi selagi emas kekal melebihi $ 1,700, sentimen harus kekal agak yakin."

PEMBELI berhati-hati

Pembeli dalam pasaran fizikal yang berada di luar, yang membawa kepada premium bar emas yang berkurangan kepada pelbagai antara $ 1 hingga $ 1.50 auns berbanding harga spot, dari kira-kira $ 1.50 minggu lepas.

"Kami melihat beberapa membeli cahaya dari Thailand," kata seorang peniaga yang berpangkalan di Singapura. "Jika harga jatuh di bawah $ 1,700, pembeli fizikal dijangka kembali."

Kepentingan pelaburan dalam emas telah mencetuskan beberapa minggu kebelakangan ini selepas pemimpin-pemimpin zon euro berkembang ke arah perjanjian untuk menyelesaikan krisis hutang blok, walaupun cermat dan teliti, menghantar harga sehingga 6 peratus minggu lepas.

Minggu lepas, pengurus wang yang diperoleh pertaruhan yakin mereka dalam niaga hadapan dan opsyen emas yang tertinggi dalam tempoh empat minggu, data dari Amerika Syarikat Dagangan Niaga Hadapan komoditi Suruhanjaya data menunjukkan.

SPDR Gold Trust, yang terbesar di dunia yang disokong oleh emas dana dagangan bursa, mencatatkan aliran masuk 16,04 tan metrik minggu lepas dan 11,62 tan metrik sejak akhir bulan September, selepas aliran keluar kecil 0,38 tan metrik pada bulan September. <GOL/ETF>

Pada hari-hari yang akan datang, pelabur akan memerhati mesyuarat dasar Rizab Persekutuan AS, serta Kumpulan utama 20 mesyuarat untuk usaha yang diselaraskan atau sandaran untuk menstabilkan pasaran kewangan dunia.

Dalam lain-lain logam berharga, platinum dan palladium kedua-duanya oleh beberapa peratus 2.0 pada hari. Utama minggu ini untuk kedua-dua logam akan tolok aktiviti kilang global, dengan Amerika Syarikat jualan kenderaan bulanan yang menawarkan wawasan kepada kesihatan sumber utama permintaan untuk logam kumpulan platinum.

UBS strategis Edel Tully berkata penganalisis auto bank dijangka bulanan AS kenderaan untuk mengambil terima kasih kepada ketersediaan kredit, meningkatkan inventori serta insentif pembelian lain.

"Perbualan kami dengan pengeluar dan pengguna akhir dalam beberapa minggu kebelakangan ini telah mendedahkan kontrak bekalan pengguna akhir kekal tidak berubah, dengan penghantaran logam masih selesa diserap. Penurunan harga minyak dunia pada lewat September telah sebenarnya menggalakkan kenyataan-membeli, sebagai masih rosy sederhana- prospek jangka panjang yang dibuat di paras sekitar AS $ 1500 kemasukan mata yang baik, "katanya dalam nota.

Platinum kali terakhir turun 2.3 peratus pada $ 1,605.99, manakala palladium turun 1.9 peratus dari $ 652,25 dan perak jatuh 2.5 peratus kepada $ 34,32 auns.

(Laporan tambahan oleh Rujun Shen di Singapura; Penyuntingan oleh Jason Neely)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan